1038 Budapest, Szentendrei út 281.
Tel:+36(1)240-4878; Mob:06(20)471-6071
Tartósteszt: TKC család
>Tartósteszt: A Continental TKC családA sorozat második részében visszanyúlunk - legalábbis az én múltamba - és megnézzük, mit ajánl a nagymúltú német gyártó annak, aki nem szédül, ha elfogy az aszfalt .
OPEL azaz TKC: Sose kop’ el !
Ahogyan az első részben már fejtegettem, kalandmotorra mindenki szerint más abroncs való, és mindenki szerint más a jó - és az interneten uralkodó jó szokás szerint mindenki hajlandó kaszára-kapára is kapni, hogy a saját döntését igazolja.
A gyártók persze erre a problémahalmazra teljesen más megközelítésben reagálnak. A Continental úgy gondolta, (majdnem) minden egyes csoportnak kínál egy megfelelő abroncsot, nem választ, a többit játsszák le az érintettek egymás között. Erre született meg a TKC család. Vagyis akár ez is lejátszódhatott a fejükben ????
Kis kitekintés: volt (van) még egy kísérlete a Continak erre a szegmensre, a ContiEscape nevű… valami. A cikknek nem tárgya, de ez nem is csoda, mert annyira jól sikerült, hogy még a Conti is csak kettő mondatot szán az egész abroncsra a saját hivatalos webszájtja saját hivatalos termékoldalán…
TKC80 Twinduro (90/90/21 54S és 150/70/18 70Q)
első: https://www.kekhold.hu/twinduro-9090-p-1608.html
hátsó: https://www.kekhold.hu/twinduro-15070-p-4024.html
A gyártás kezdetét tekintve semmi információt nem találni, de annyi bizonyos, hogy a 90-es évek végén, amikor az 1100GS-sel a BMW megjelent, már létezett. Így tehát annyi biztosnak mondható, hogy ez a család első tagja, a családfő.
Eredetileg egy nagy öntisztuló képességű enduro gumit szerettek volna tervezni, ebbe a folyamatba Richard Schalber többszörös enduro és motocross világbajnok, Dakar ötödik helyezett versenyzőt is bevonták.
Létezik belőle belsős és belső nélküli változat is, nálam előbbi járt. A Conti elég alaposan felkészült az igényekre, elsőből még 17”-es kerekekre is találunk belőle egy méretet. Hátul 17” és 18” méretben is válogathatunk, sőt, erősített oldalfalú kivitel is létezik, így hát egyértelmű, hogy ezt az abroncsot nem csak a tökéletesen sík földutakon sétálgató motorosok kedvéért gyártják.
Tartósság :: C-
Az elsők egyébként egészen jól bírták, és helyesbítenem kell magam: a Transalpon nem futott ez a gumi. Viszont az Africára került az elsőből, és 7000km után úgy szedtem le (a már megénekelt MOTOZ kedvéért), hogy még bőven van benne legalább 4000km lehetősége. A hátsókról viszont, mivel nekem nincs saját tapasztalatom - de közvetlen, együtt motorozós társaságban van - így csak annyit tudok írni, hogy átlagosan 7-9000km között kerülnek cserére. Ez így együtt elég jó - de azért ezen a területen bőven van jobb nála. Főleg a hátsóból fájó, hogy csak ennyit lehet kicsikarni.
Viselkedés :: B
Ez a rész szokásosan valójában két rész ????mivel nem lehet egy lapon emlegetni az on-road és off-road történéseket.
Viselkedés aszfalton :: B-
Rövid leszek és velős: eddig számomra ez a legjobb abroncs, ha elsőt keresek.
Én az utat fordítva jártam be, mint ahogyan a cikk kronológiailag követi a családot, így a tisztán aszfalt mintázatú (talán Anakee 3, vagy Tourance next) abronccsal beszerzett Transalpra először a TKC70-et raktam fel, majd utána jöttek a tapasztalatok - és az agresszívabb mintázatok.
Amikor a TKC70 lekerült a transalpról, még találomra választottam (Heidenau K60 Scout, lesz majd róla is szó), de utána már tudatosan kerestem egy olyan első mintát, ami aszfalton nem bizonytalan, jól irányítható, nem fenyeget megcsúszással, viszont terepen képes arra, hogy kimásszon a mély nyomvályúkból is - anélkül, hogy előtte egy tízpontos lowside gyakorlatot mutatnék be a motoron. És mindez még csak a száraz körülményekre vonatkozik, mert ahogy a tapasztalatok jöttek, én is tisztában lettem azzal a törvényszerűséggel, hogy sárban crossgumi nélkül csak az ima segít. Meg az útitársak. Ha szépen kéred. Miután kiröhögték magukat…
Ezeket a TKC80 mind teljesíti. A korábban tárgyalt Dualventure-től eltérően viszont ez ugyan képes randa kopásmintára, de nem tapasztaltam vele soha szitálást, sem annyi vibrációt, mint az ausztrál abroncstól.
Viselkedés terepen :: A
Majdnem szóról-szóra ugyanazt lehet elmondani róla, mint a MOTOZ termékéről: mindent tud, amit ekkora motorokkal ilyen hobbifelhasználás körében tudnia kell. Stabil, kapaszkodik, segít. Mivel kicsivel puhább keverék, így talán meredek oldallejtésnél hamarabb veszíti el a talajt és indul meg, viszont ez tényleg csak hajszálnyi különbség.
Zaj :: C
Messze nem kelt akkora zajt, mint korábbi versenyzőnk, a Dualventure-hez képest ez simogató mormogás. De azért ne tévedjünk, ez is hangos. Csak elviselhető(bb).
Árkategória :: A
Az első méretek a legolcsóbb dual abroncsok közé tartoznak jelenleg. Mindegy, hogy belsős, vagy belső nélküli, saját kategóriájában mindre igaz ez.
Verdikt :: B-
Azt gondolom, hogy az első és hátsó méreteket, hiába egy szettbe tartoznak, muszáj külön kezelni. Az első szinte tökéletes, a hátsó viszont hiába viselkedésében hozza ezt a szintet, ha a kopása túl gyors. Nyilván ezek az én gondolataim és ítéletem, tehát ha te évente csak 5-8 ezret mész, akkor más éri meg, mint ha a háromszorosát.
Ennek ellenére a végső értékelésben egy kalap alá kell venni a kettőt, mégiscsak ugyanaz az abroncs, így valós a lenti táblázat.
Összesítés:
Tartósság:: C-
Viselkedés aszfalton: B-
Viselkedés terepen: A
Zaj:B+
Árkategória: A
Összesen: B
TKC70 (90/90/21 54H TL és 150/70/18 70H TL)
első: https://www.kekhold.hu/tkc-70-p-6499.html
hátsó: https://www.kekhold.hu/tkc-70-p-6498.html
Nem látok bele a németek fejébe, de arra tippelek, ezt a típust szánták a ContiEscape helyébe. Legalábbis azoknak ajánlják, akik ritkán tévednek le az aszfaltról, de olyankor nem csak a bekötőút 250 méterén, hanem egyéb, de amúgy nem traktorok-szántotta földutakat is felfedeznének.
Ez volt az első dual minta, amit a Transalpra szereltettem, és bár utána komolyabb off-road tudásúakra váltottam, az elsőt sosem felejti el az ember ????
Continental ajánlás szerint 70% aszfalt és 30% off-road használatra javasolt.
Tartósság :: A+
Azt kell mondjam, amire tartósság tekintetében egy adventure abroncs képes lehet, azt a TKC70 hibátlanul leteszi az asztalra. És aztán még hozzátesz párezer km-t. Egészen biztos, hogyha megzápulna az agyam és mondjuk aszfaltos teljes európa-túrára indulnék, amiben azért egy 10-20% esélyt hagynék a földutak megjelenésének, gondolkodás nélkül ezt az abroncsot választanám. És még hazaérve is maradna rajta bőven minta. 20+ ezer km egy hátsó gumiból nem sok kérdést hagy megválaszolatlanul ilyen téren. Lényeges eleme ennek, hogy a Continental kétkomponensű szerkezetet használ: az abroncs közepe keményebb, mint a széle.
Egy dolgot viszont ki kell emelni: az elülső hajlamos a kagylós kopásra. Ezt meg is tapasztalhattam. Ez a probléma elmondások szerint ráadásul érinti a nagytestvért is.
Viselkedés :: C+
A hátsón első pillantásra látszik, hogy ezt a mintát azért a Conti is az irányíthatóságra és tartósságra optimalizálta. A hosszanti egybefüggő mintázat a középvonalban egyértelműen árulkodik erről, és ezt nem is hazudtolja meg a tapasztalat sem.
Viselkedés aszfalton :: A
Aszfalton olyan, mint egy dedikált aszfaltos gumi. Persze, vegyük figyelembe, mit írtam a saját motorhasználati szokásaimról, de ebben a gumiban vakon bízom, esőben-szélben-napsütésben. Az egybefüggő csík a hátsó minta közepén segít azt is késleltetni, hogy a gumi szögletesre kopjon.
Viselkedés terepen :: D
Nos, nyilván, valamit valamiért, annak a bizonyos révnek és vámnak az esete. Száraz terepen, kavicsos körülmények között teljesen megfelelő, amire képes. Nem fogsz vele laza löszfalon felmászni, nem fogsz vele sárgödörből kijönni (saját erőből), de ha nem tervezel ilyeneket, akkor barátságos, bár kissé ügyefogyott utitárs lesz terepen is. És mondtam már, hogy 20 ezer km? ????
Homokon eléggé nehezen leírható a viselkedése. Az első minta nem ássa el magát, a nagyobb egybefüggő felületek akadályozzák ezt kissé, viszont cserébe az irányítása elég érzéketlen, megy, amerre szeretne, és nem is nagyon törődik a kormánnyal sem. Ennek eredménye egy rémisztő bizonytalanságélmény lehet, ha nem vagy igazán jó barátja a homoknak. A hátsó szintén nem annyira fog elmerülni, cserébe viszont tolni sem fog nagyon, mivel nincs, ami kapaszkodjon, főleg a középső csík miatt.
Amit viszont semmilyen körülmények között ne várj el az elsőtől, az a nyomvályúk leküzdése. Ez volt az elsődleges indok, ami miatt nekiálltam másik mintát keresni. Ha egyszer ezzel belekerülsz egy 4-5 centinél mélyebb vályúba, akkor két választásod marad. Vagy elmész a végéig, tart, ameddig tart, vagy megállsz, és megküzdesz. Ha erőből, lendületből akarnád megoldani a kérdést, akkor elég nagy valószínűséggel pontosan az lesz az eredmény, mintha slick gumival próbálkoznál: néhány féllábon ugrálással díszített elvágódás.
Zaj :: A-
Szinte semmi. Majdnem, mint egy aszfaltos Pirelli vagy Metzeler.
Árkategória :: B
Érdekes árképzést választott a Continental. A hátsó minta olcsóbb, mint a családfő TKC80 - az első ellenben drágább. Összességében a szett nagyjából ugyanannyi mindkét típusból.
Verdikt :: C+
Ismerkedésre a tereppel, vagy nagyon hosszú távra tervezve egy nagyon jó kis abroncsot ismerhetünk meg, de amint kikristályosodik, hogy esetleg komolyabb off-road túrákat is tennénk, hamar elérkeznek a határai. Nem lehet amellett elmenni, hogy dual abroncsokat veszünk szemügyre - és a Conti kicsit sokat áldozott fel a tartósság oltárán a terepképességből. Emiatt felülbíráltam a végeredményt és rosszabb osztályzatot kapott.
Összesítés:
Tartósság:: A+
Viselkedés aszfalton: A
Viselkedés terepen: D
Zaj:D
Árkategória: A+
Összesen: C
TKC70 Rocks (150/70 R 18 70S TL)
https://www.kekhold.hu/15070-p-7629.html
Érezhették Continentalék, hogy ez így még elég szélsőséges termékpaletta, és valami hiányzik. Valószínűleg ennek nyomán a család utolsó tagjakén a két idősebb testvér mellé kihozták a Rocks változatot. Egészen fura elgondolással: első mintát nem terveztek hozzá. Kizárólag hátsó méretekben létezik, első kerékre a fapados TKC70-et ajánlják hozzá - ami szerintem egy egetverő, hm, baklövés. Ugyanis az egész termék létezésének az alapja az az igény, hogy az egyszerű TKC70-nél terepképesebb, de annak előnyeit nem teljesen kukázó típus szülessen, így a 70 és a 80 közé legyen egy “mindenes”. Ezt a dícsérendő elképzelést kínpadon végzik ki azzal, hogy előre az alap szettből amúgy a jóval szerényebb képességű darabot tartják meg (azóta már a Conti weboldalán is a “TKC70 vagy 80 ajánlott” szerepel, szóval rájöttek ők is).
Tartósság :: C
Nagyon bíztatóak voltak az előzetes hírek az abroncs megjelenésekor, már lelki szemeim előtt sorjáztak a végtelen kilométerek ezrei, amiket majd megteszek vele, miközben terepen is játszi könnyedséggel rongyolok át mindenen. Aztán az első szett okozott némi csalódást - ezen a téren. 12 ezer km volt a végső eredmény. De ezt úgy kell érteni, hogy azon a tereptúrán, ahova csere előtt elindultam, kicsit aggódtam az időjárás miatt, mivel kb 2mm mintamélységem maradt már csak.
Végül eső egy csepp sem esett, a gumi pedig a laza feljárókat is gond nélkül lehozta, szóval a csalódás csak a kilométerek számának, nem a teljesítmény csökkenésnek tudható be.
Viselkedés :: B-
Az új minta nagyon bíztatóan néz ki. Eltoltan elhelyezett, nagyméretű de eléggé magas blokkok, köztük szép nagy hézaggal, mi baj lehet?
Viselkedés aszfalton :: B+
Aszfalton nem is lett semmiféle baj. A nagyméretű blokkok elfelejtetik az emberrel, hogy bütykös(szerű) gumin gurul, nincs vibráció, semmi bizonytalankodás, teljesen hibátlan úttartás, irányíthatóság. Nedves úton sem csúszik meg, egy pillanatig nem volt ilyen gondom. Érdemes egy pillantást vetni a pókháló ábrára a képek között. Eszerint a Rocks nedves úton mindkét elődjénél jobban teljesít, ami azért meglepő - viszont mivel jóval újabb típus, a keverék bőven fejlődhetett ennyit az alapváltozat óta, és a tapasztalataim sem cáfolják ezt az ígéretet (well done, Continental).
Viselkedés terepen :: C+
Aztán terepen sem lett semmi baj. Az az igazság, hogy ugyan terepen az általam próbáltak közül sokkal jobb, mint - a MOTOZ Tractionator kivételével - bármelyik, van azért olyan helyzet, amiben nem igazán számottevő a javulás, ez pedig a sár témaköre. Stabilitást tekintve elég szépen teljesít, az oldalra ható erőket szépen megfogja, de a trakció lehetne azért jobb is.
Ettől eltekintve viszont nagyon jól sikerült. Köves talajon hibátlan, homokban is elég megfelelő, az a bizonytalanság, amit pl. a K60 scout kelt, teljesen eltűnik. Nyilván itt a blokkméretből kifolyólag azért a tolóerő szintén nem olyan egetverő.
Zaj :: B-
Az eltolt blokkmintázatot kifejezetten a zajcsökkentés miatt találták ki a Conti mérnökei, és elég szép eredményt is hozott ez a megoldás. Egészen elfogadható zajszintet produkál ez a gumi.
Árkategória :: B
Az egyik legnagyobb előnye ennek a típusnak. Gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, mint egy fapados TKC70, ezzel pedig olcsóbb, mint a legöregebb testvér, valamint a versenytársaknál is, a Mitas E07+ alapváltozatán kívül.
Verdikt ::
Ezt nagyon tömören össze lehet foglalni: ha nem létezne a Tractionator, ez lenne a választásom hátulra. Egyetlen eléggé kínzó hiányérzetem a futásteljesítményt illeti.
Összesítés:
Tartósság::C
Viselkedés aszfalton: B+
Viselkedés terepen: C+
Zaj:B-
Árkategória: B
Összesen: B-
A következő cikkben a Heidenau K60 Scout típusáról lesz szó.